El Col·loqui Héloïse se celebrarà a Barcelona del 7 al 9 de febrer de 2019 a la seu de l’Institut d’Estudis Catalans, amb el títol “Pedagogies de la democràcia i de la resistència a Europa al segle XX i avui dia”.
La construcció de les societats democràtiques a Europa és un procés que ara podria semblar que pertany al passat. Però sembla que té dificultats tenint en compte la progressió de les formes d’autoritarisme i el risc encara present de règims de tendència dictatorial. El manteniment i el progrés de la democràcia, tant avui com ahir, requereixen una atenció sostinguda a través de pedagogies que afavoreixin les pràctiques igualitàries, una voluntat de promoure el coneixement dels drets humans i una sensibilització permanent envers les virtuts democràtiques. Aquesta pedagogia de la democràcia és inseparable d’una educació directament orientada a la preparació i l’exercici d’una ciutadania activa. Apel·la a una societat basada en la pau, en la justícia i en la cohesió social.
Aquest col·loqui de Barcelona convida a replantejar aquests reptes a partir de les realitats concretes dels diferents països i regions i en els diversos entorns socials. A partir de l’anàlisi de situacions concretes, es proposa ajudar a dissenyar noves pistes per a la construcció, a través de l’educació i més en concret les pedagogies que es portin a terme, de l’Europa on ens agradaria viure.
La referència als itineraris personals i pedagògics de cinc grans pedagogs catalans com són Francesc Ferrer Guàrdia, Rosa Sensat Vilà, Alexandre Galí Coll, Ramon Fuster Rabés i Marta Mata Garriga ens ajudarà a entendre millor, a analitzar i a posar en valor tant la història com l’actualitat d’aquests pedagogs en el context contemporani. Aquest enfocament, per descomptat, s’associarà al coneixement de pedagogs contemporanis d’altres països i regions d’Europa.
Els cinc itineraris de pedagogs catalans
Les cinq itinéraires proposés en Catalogne